dupavisitometer

Penyeludup Apolitikal

Dulu, minyak masak hilang, kerja penyeludup. Tidak lama dulu, gula hilang, pun kerja penyeludup juga. Dulu-dulu, kalau kita ingat kembali, diesel hilang pun kerja penyeludup. Sekarang, petrol hilang pun lagu penyeludup juga dimainkan. Lebih parah, penyeludup ini sanggup pula menyeludup dakwat untuk PRu 12 yang lalu. Wah, nampaknya penyeludup ini handal-handal belaka.
Tetapi, paling menarik, penyeludup ini seakannya mengikuti perkembangan semasa. Dengan capaian maklumat era teknologi ini, mungkin ada benarnya. Setiap pergerakakn dan 'musim' menyeludup ini, seakan 'kena' dengan isu-isu politik di Tanah Melayu ini.
Apabila Indonesia menaikkan harga minyak 30% 2 hari lalu, penyeludup ini mula bergerak aktif menyeludup minyak dari Tanah Melayu ini.
Ya, kita kena akui penyeludup-penyeludup ini penyeludup apolitikal, dan mempunyai kekuatan untuk melumpuhkan kuasa beli domestik. Jaringan pembeli gelapnya banyak dan tidak bersempadan. Mereka-mereka ini amat dengki dengan kawalan harga barangan perlu. Mungkin mereka kapitalis sejati. Mungkin mereka fasih akan hal-hal berkaitan ekonomi kerana ada antara mereka menuntut ilmu meyeludup ini ke tingkat Doktor falsafah.
Laba keuntungan mereka tidak kita nafikan, berkoyan-koyan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...