dupavisitometer

Salehuddin Lwn Shahrir 10 June 08

"Jangan dipandirkan rakyat dengan perbandingan harga runcit minyak diantara negara-negara Asean, yang rata-ratanya bukan pengeluar minyak"- Salehuddin.
" Negara kita tidak pun berada dalam 'Top 20' pengeluar minyak terbesar dunia" - Shahrir
" Boleh kita bincangkan perkara ini 'beyond politics'? Kita harus melihat kenaikan ini sebagai survival negara" - Syed Munawar
" Saya ingin bertanya, dan saya yakin rakyat juga ingin tahu, mengapa baru sekarang kenaikan ini, dan mengapa 78 Sen?"- Hanifah
Itu antara-antara petikan debat yang aku tonton semalam (susunkatanya mungkin tak sama, tapi itulah isinya), yang aku ingat. Kenapa aku ingat? kerana aku menjangkakan kenyataan serupa ini pasti keluar dari mulut panel. Dan akhirnya terpacul juga.
Banyak isu yang tertinggal (tidak disoal / tidak diperjelas) dalam debat semalam, baik pihak Shahrir mahupun Salehuddin. Antaranya:-
Satu, kegentaran masyarakat kepada impak, atau 'chain reaction' pada kenaikan harga barangan-barangan industri, barangan pengguna dan barangan khidmat dimana kesannya kini sudah jelas, contohnya, peniaga ayam sudah menjual 30 sen lebih dari harga syiling, pengusaha lori sudah menaikkan tambang, dan kerajaan sendiri sudah menilai semula projek-projek pembangunan yang diumumkan sebelum ini.
Keduanya, mengapa tiada kesungguhan untuk menilai semula kadar tol? Selain harga minyak, tol juga merupakan satu kosumsi besar dalam bajet perjalanan rata-rata seorang rakyat di Malaysia ini. Menurunkan cukai jalan ada gemanya dari pihak kerajaan, sedangkan tol di sambut sepi. Mengapa? Konsesi lebuhraya semakin hari semakin untung. Bilangan kereta yang lalu lalang mencanak-canak. Ini memerlukan penjelasan.
Sebagai kerajaan, seharusnya ada idea yang lebih kreatif dan selesaian lebih baik daripada beria-ia menyuruh rakyat mengubah gaya hidup. Sedangkan yang berlebih-lebih nampak gayanya you-know-who. Banyak lagi, aku yang terkesan secara tepat dengan kenaikan ini pun boleh memikir, inikan pula para cerdik pandai you-know-who, lainlah kalau semuanya berfikiran mandul akan kesejahteraan rakyat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...