dupavisitometer

Kerajaan : Habis Duit Boleh Cari, Habis Idea Nak Cari Mana?

Tahun lepas, masa aku kena pergi kursus audit, entah mengapa, aku sentiasa ingat satu ayat agung daripada seorang penceramah tatkala dia sedang bicara soal kreativiti dalam mengaudit. Katanya, kalau dalam hidup kita habis duit, boleh cari. Tetapi, kalau habis idea (kreativiti untuk hidup), nak buat apa? Paling kuat, kita tiru idea orang. Tetapi, puaskah kita dengan idea orang?
Sekularnya, kata idea. Islamnya, kata ilham. Ada beza? ada. Apa dia? Idea tercampur bisikan syaitan. Ilham selalunya kena minta petunjuk, dan mohon pada Allah Maha bijaksana tunjukkan jalan. Itu bezanya.
Sekarang, siapa yang kering idea? Yang nampaknya, kerajaan. Habis idea, habis ikhtiar, habis fikir untuk menangani kenaikan harga minyak dunia. Dalam suasana urusniaga minyak dunia yang kabur mengenal urusniaga jati dan mana yang spekulatif, kerajaan masih bergantung dengan pasaran cemar itu. Sudah habiskah jalan untuk berniaga dan mengaut untung?
Kemudian, praktikkan satu idea yang kita namakan idea rebet. Idea rebet ini satu sahaja yang sedap. Bila dapat duit. Selebihnya, idea ini hanyalah idea suruh orang buat kerja yang memang dah dua kali, jadi berkali-kali. Mungkin Kerajaan kena mohon petunjuk dan ilham dari Ilahi Rabbul- Izzati

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...