dupavisitometer

Jangan Sombong, Cukuplah Sekadar Bodoh

Semalam, Mahfuz lawan Aziz. Macam biasa, pasal minyak dan orang-orang kampung yang dah naik minyak. Moderator, macam biasa, si Agus yang makin hari makin popular. Aku sebagai seorang rakyat yang tidak pernah setuju dengan kenaikan ini, hanya memandang sinis, kerana perdebatan ini saling tak tumpah seperti anjing menyalak bukit.
Prestasi Mahfuz agak baik berbanding Sallehuddin, walaupun Mahfuz hanya sekadar membawa isu-isu biasa rakyat pasca 78 sen. Isu tol dan kenaikan berantai. Itu pun, kelihatannya Mahfuz yang menang. Bukan sebab hujah Mahfuz baik dan teguh, tetapi kerana lawannya seorang yang bingung dan berhujah dengan hujah suratkhabar. Agaknya mahu konsisten dengan pelan propaganda . Aku sedikit terkejut bilamana Aziz membuka kedaifan dirinya terhadap isu-isu semasa, apatah lagi pasal minyak ini dengan secara terus-menerus mempertahan keputusan secara membuta tuli. Agaknya, Aziz lupa diri yang dipertahankan itu adalah satu kumpulan Eksekutif yang ternyata sudah over-expense, misjudge, misused dan incompetent dalam hal-hal menyusun dan membelanja harta negara, bukan sebulan dua ini, tetapi sudah makan hampir 50 tahun lamanya.
Kelompok-kelompok yang sudah terpisah kewarasannya untuk membezakan yang mana harta negara untuk generasi depan dan yang mana harta parti yang boleh dibelanjakan sesuka hati. Kalau harta negara dan harta parti itu dikatakan satu, maka tunggulah rakyat-rakyat dan penguasa-penguasa sekalian, bahawasanya masa depan yang amat gelap pasti datang. Ketika itu memang dunia belum lagi kiamat, tetapi yang kiamat dulu adalah tanah bertuah ini.
Alahai Aziz, apa yang engkau pertahankan semalam? kenapa kelihatannya engkau bodoh? dan kenapa kelihatannya engkau masih sombong?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...