dupavisitometer

Cakap-Cakap Politik Tanahair Yang 'Panas'.

Bukit Segantang ini istimewa. Manusia merancang, Umno merancang, Pakatan Rakyat (PR) merancang, dan nampaknya, Allah juga merancang, dan sudah pastilah perancangan Allah jua yang pasti jadi. Dalam huru-hara siapa benar dan siapa salah dalam episode 'Aku MB ke Nizar yang MB?' di Negeri pewaris kesultanan kerajaan kuno Melaka, iaitu Negeri Perak, barangkali Bukit Gantang punya jawapan, dan mungkin juga tidak punya jawapan, hanya sekadar pilihanraya kecil dalam komponen demokrasi tanah Melayu yang pada ketika ini ghairah menolak bahasa ibundanya sendiri.
Tan Sri Muhyiddin Yassin kata Bukit Gantang bukan pungutan suara untuk apa-apa pun. Samada untuk Najib, Nizar, Umno ataupun PR. Yang pasti Muhyiddin telah pun menang di Pagoh dan baru sahaja menang Timb. Presiden Umno, kerusi 'panas' dalam Umno, yang kuat dengan sumpahan-sumpahan politik, yang kuat dengan fitnah-fitnah politik. Untuk pemimpin yang bergaya dan berilmu macam muhyiddin, berdoalah kita agar dia dapat menjadi Presiden Umno yag akan datang, dan kita sama-sama doalah agar beliau dipanjangkan umur. Perdana Menteri? itu belum tentu, mungkin ya Muhyiddin dapat jadi presiden Umno, tapi minta disimpangkanlah oleh malaikat pembawa rezeki akan kekalahan Umno pada pilihanraya umum 2013 nanti.
Melalui cakap-cakap politik, banyaklah benda yang boleh kita dengar, dan kita baca. Dan kalau akal kita panjang sedikit dan mata hati kita terbuka , dapatlah kita melihat kebenaran.
Kebenaran dan kebebasan ini sesuatu yang subjektif. Kebenaran tidak bersifat nyata (solid). Contohnya kemenangan Khairy dalam Pemuda Umno yang lalu. menang dengan undi, namun boo, tetap boo. lembaga disiplin Umno menagkui sedang melakukan siasatan tentang laporan salahlaku rasuah politik 2 ke 3 hari menjelang pemilihan UMno yang lalu, namun enggan memberikan nama siapa yang terlibat. Kasihan, Lembaga disiplin Umno itu sudah rata-ratanya insan senior, masih lagi dikerah untuk menguruskan satu isu nasional yang melecehkan. Kasihan, bila masa nak bergurau-senda dengan cucu.
Politik bukan boleh mendasari apa-apa. Yang boleh hanya hati manusia. bukan akal. akal hanya mampu berfikir, hati yang menentukan. Barangkali juga itu yang dimaksudkan dengan keimanan itu sendiri, dimana ia perlu punya keyakinan oleh hati, diluahkan dengan kata-kata dan diperakukan dengan perbuatan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...