dupavisitometer

Kerja Kita, Kerja Dia

Salam.
Hari jangan bicara pasal politik. Mari kita cerita pasal kerja kita. Pasal periuk nasi kita. Malamat kita dua, satu halal, kedua berkat. Bukan berapa banyak gaji kita dapat, bukan berapa banyak musuh atau pesaing kita dapat.
Kita selalu 'demoralize' & 'demotivate' bila nak pergi kerja. Tambah-tambah hari Isnin. Selalu kita rasa kerja kita itu 'boring' gila nak mampus. Kita lebih suka duduk bersuka-ria dan bergelak ketawa. Bekerja sambil bergelak ketawa tanpa 'stress' adalah cita-cita kita. Kita cemburu dengan orang yang kerja 'gomen', dan cikgu, padahal perit jerihnya hanya mereka sahaja yang tahu.
Dalam perjalanan ke tempat kerja selalunya, disepanjang susur Kota Damansara ke NKVE, ada sekumpulan pekerja membersih dan menyapu jalan. Bila aku memikirkan kerja mereka, dan membandingkan kerja aku sekarang, aku selalu terfikir.
Yang aku sepatutnya bersyukur, dan tidak merungut.
Dan, semoga bajet 2010 yang dibentangkan hari ini benar-benar bermanfaat untuk golongan seperti aku dan mereka.

1 comment:

besi said...

harapan rakyat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...