dupavisitometer

kisah chai dan chai-walla

chai tu teh. chai-walla tu pulak budak teh. kalau kat malaysia, kita lebih popular dengan 'tea lady'. sesiapa yang tak pasti 'chai-walla' ni keje macamana, yang aku boleh bagitau kerjanya sama macam kerja jamal malik dalam 'slumdog millionaire'.
 
yang aku tak pasti apa fungsi kedua-dua ni selain dari served teh pada officers dan bosses, in this case dekat kompeni yang aku keje ni.

di malaysia, lebih mudah untuk memahami kerja 'tea lady' yang kebanyakkannya diserahkan kepada perempuan separuh berumur, yang bersesuaian dengan gaji dan khidmatnya yang minimal. dalam banyak kes yang aku jumpa, ibu tua metropolitan yang masih berkudrat untuk mencari rezeki halal untuk dirinya, dan keluarganya barangkali. selain menghidangkan teh, sekali - sekala ia mengemas apa yang perlu di pejabat. tiada apa yang pelik kat situ.
 
cuma di sini, aku tak nampak option masa depan jika bekerja sebagai seorang 'chai-walla'. kebanyakkannya masih muda (sekitar hujung belasan tahun) yang di bayar entah berapa dirham sebulan hanya untuk menghidangkan teh, 4 kali sehari. 930 pagi, 1200 tengahari, 330 petang dan 530 petang. dan circulation dan head to serve nya pun terhad pada para-para managing directors yang mana aku agak bernasib baik kerana disebab kedudukan ofis aku yang bersebelahan dengan directors office, aku juga termasuk dalam list meja-meja yang kena served teh 4 kali sehari. rasa macam tuan pulak.
 
banyak kali jugak aku pesan pagi-pagi tak payah buat pada vinod (si chai-walla), tapi dia bertegas jugak nak buat, nanti kalau 'bos' dia check atas meja aku takde cawan teh, dia kena bamboo dan potong gaji. Subhanallah...keje chai-walla pun ada bos? apa lah keje dan tanggung jawab si chai-walla ni? misteri sungguh.
 
tapi, inilah dia syurga 'cheap labour' yang ada di sekitar india, pakistan & afghanistan. buruh-buruh murah di bawa masuk untuk jadi katalis dan hamba perkapitalisan pemodenan dubai dan kawasan sekitar.
 
bila dikenangkan-kenangkan, hidup mereka tidak pernah mudah, dan bertambah malang jika dunia tidak pernah pula bersikap adil dengan nasib mereka. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...