dupavisitometer

[isi satu]: doubt & trust crisis response team


aku masih ragu-ragu apa peranan aku dalam response team ini kelak. ya, di department aku, akulah tukang monitor market data dan market intelligent info konon-kononnya. tapi, report aku itu pun untuk circulation dalaman, bukan untuk para pesaing. aku pasti, tiap-tiap designated officer boleh hadam dan kunyah report aku tu macam kunyah biskut meri. 

tapi, aku akhirnya menurut perintah. siapkan apa yang patut. report itu, report ini. 5 tahun kebelakang ada, 10 tahun kebelakang ada. walaupun aku dah berkali-kali inform dan tegaskan, setakat nak lawan americana ini cukup dengan apa yang kita ada 5 tahun kebelakang. tapi, untuk cara hujah selamat, bos cakap bawaklah 10 tahun punya sekali. aku diam, dan aku ikut. 

jadi, secara rasminya 'response team' ini terdir dari 5 orang semuanya. 

diketuai oleh bos aku, Mr. hendry. Hendry ni frenchman iras-iras thierry henry, asal morocco. berkahwin dengan tunisian-french. ada anak perempuan seorang. aku tau itu 2nd wife dia, dan dia banyak 'rahsia' pasal perkahwinannya yang gagal dulu. cuma sekali aku ingat dia pesan, rosli....lu kalu nak kejar career, sampai hujung dunia pun takpa, tapi make-sure u take care your wife. hendry kalau bab sales, memang tip-top. bercakap tak henti-henti. cara berfikirnya pantas. matanya yang cememe dengan sedikit kuyu menghasilkan satu pandangan yang sepi tapi keliru. kalau dia tanya pasal kerja, yang dah siap pun rasa tak siap. kata-kata bisanya dilemparkan sekali dengan senyuman manis yang sinis dan dalam. 

kemudiannya, team aku ada humid dayodi. iranian, tapi dari kecik membesar kat scotland. ikut cerita kawan-kawan, bapaknya salah seorang orang kepercayaan shah iran. bila shah iran tumbang dalam revolusi, bapanya masih setia dan diberikan keistimewaan oleh sponsor shah iran sampai ke hari ini. dengar khabar, hingga ke hari ini humid dan bapanya masih berhubung dengan putera-putera shah iran. humid dulu kerja dengan goldman-sachs london. bila krisis kewangan antarabangsa 2008 dulu, 6 bulan sebelum krisis tersebut dia resign, dan mintak kerja dengan kompeni aku sekarang. nasib humid sangat baik, sebab time dia apply tu, kompeni ni memang perlukan iranian native untuk handle business baru kat iran office. maka humid diterima masuk, plus point dengan 'tehran connection' yang dia ada. tapi, disebabkan iran banyak cari pasal dan kena trade sanction yang ketat, humid kurang dapat business dan buku sales bajet dia selalu negatif. namun dia tak putus asa, dan dengan sedikit keberanian, dia try make profit dengan buat 'bulk' business. dia kawin perempuan cina dari china, tapi migrate jadi Scottish citizen. humid sangat organise, dan petah berhujah dan stand-out dalam mana-mana discussion, sebab dia sangat-sangat berhati-hati dengan tuturkatanya. lagipun agaknya orang suka dengar scottish accent-nya tu. 

ketiga, deparment aku punya global office co-ordinator. Ms Suzanne Dassar namanya. widower anak 2. dah tua dah. warga bahrain. suaminya orang saudi kalu tak silap. anak perempuannya, Markesh duduk dengan dia dan bekerja satu kompeni, cuma lain department. anak lelaki dia duduk dengan bapaknya. tipikal arab, suka nak jaga anak lelaki je. hahaha. suzanne ni jugak adalah PA pada hendry. selain jaga semua disiplin, travel, marketing visit dan meeting overseas office untuk di pantau oleh hendry, suzanne juga bertugas sebagai 'info centre' untuk new buyer keep in touch dengan department aku. kiranya, semua orang 'takut' dengan suzanne. dia bukan garang ke apa, tapi kerja me'report' apa saja pasal staff dan office ke hendry. kalau kerani brasil office tak datang keje pun hendry tau. adoii..itu pasal diorang sekali-sekala kata hendry tak datang ofis, kita belum lagi selamat. kalau hendry dan suzanne tak datang ofis baru kita benar-benar selamat. selamat tu maknanya nak mengulor le tu. 

keempat, ada sinha vajayee. ini budak finance. ada dua masters sebelum berhijrah ke uae ni. senang cerita, kalau dia bagi e-mail, selalunya budak-budak sales ni merungut, sebab mesti takde pasal lain, suruh diorang kutip hutang. dan untuk budak-budak sales ni pulak, memang tak best la kalau lepak dengan customer tiba-tiba cerita bukak pasal hutang. sudahlah nak dapat sales punya payah, janji bukan main manis, tapi bila due date, si sinha ni hantar email suruh kutip hutang pulak, tak ke naya. tapi apa boleh buat, memang kutip hutang ni salah satu dari ukuran prestasi utama sales team aku. ye lah, asyik menjual je, duitnya tak dapat payoh jugak nak meniaga...ye tak?

itulah latar belakang lebih kurang response team yang nak berhadapan dengan zulfikar jewahi nanti. sekarang semua dah cukup. dengan berkenderaan volkswagen tiguan humid dan porsche putih hendry (tak tau model apa), response team ini pun bergeraklah menuju destinasi 'pertarungan'...

(setakat itu dulu, nanti aku upload lain)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...