dupavisitometer

uncommon sense, common nonsense

rilisan feb 2012
alkisahnya acapkali aku masuk meeting / discussion dalam bilik bos, sentiasa atas meja dia ada buku bertajuk 'Islam' karangan karen Armstrong. jadi, itu macam signal untuk aku 'it is ok to bring your book to office'. so, aku pun memasang niat untuk beli buku baru, tambahan pulak aku dah khatam 'the 33 strategies of war' karangan robert green.
 
jadi, sabtu lepas aku pun jalan-jalan dekat sahara mall (kat sini jer ada toko buku ala MPH namanya Jashamal) sambil berkira-kira topik apa yang nak aku beli. topik-topik ini berpusing-pusing dalam fikiran aku di setiap langkah menuju Jashamal. setelah berkira-kira, aku pun ambil keputusan nak fokus untuk cari buku-buku yang menarik pasal 'self-motivation' ataupun pasal pengurusan kewangan mikro yang santai.
 
sampai je kat Jashamal, aku mula membelek buku-buku yang aku yakin nak beli.
 
Buku biografi sultanate-sultanate UAE memang mencengkam jiwa dan menarik perhatian. manakan tidak, dengan persembahan kulit keras dan muka depan bertatahkan dakwat emas, di tambah pulak dengan 'subjeknya' berkenaan jatuh-bangun dan kesungguhan sultanate-sultanate UAE ini 'transform' dubai dan Abu dhabi dari warisan tanah tandus kolonial inggeris sehingga menjadi moden dan sangat kompetetif macam hari ini. tapi apa boleh buat, buku-buku tersebut belom cukup kuat untuk mengorbankan duit aku.
 
akhirnya, di segmen 'Management & Finance' aku berjumpa dengan 'Uncommon Sense, Common Nonsense' yang ditulis atau di susun oleh jules goddard & tony eccles.

seperti tajuknya (disamping warnanya yang black & yellow - ala ala Clifford official colour tu), buku ini memberikan highlight perkara-perkara yang logik dan common sense yang 'make sense' serta mudah dan berguna serta berkualiti untuk dijadikan amalan untuk sesebuah authority organisasi atau agensi, bahkan seorang ketua untuk maju ke hadapan, tetapi selalu di pandang mudah dan enteng.

Sebaliknya, authority organisasi dan agensi bahkan seorang ketua ini  bersungguh-sungguh dan tersangat fokus pulak pada perkara-perkara yang kurang logic dan tak bermanfaat serta merugikan mereka sendiri. dan menurut buku ini, kes-kes  'salah fokus' dan terlepas pandang seperti inilah yang menjadi menghalang ataupun kubu batu yang kritikal untuk maju mundurnya sesebuah organisasi itu untuk 'survive' di dalam arus persaingan yang deras.
 
benda-benda uncommon sense, common nonsense yang 'make sense' ini di surahkan dalam 4 juzuk penulisan dalam bentuk karangan ringkas yang di-ekstrak dari jurnal-jurnal dan kajian pengurusan 25 tahun kebelakang iaitu :-
 
1. winner & losers
2. strategies & tactics
3. organisation & management
4. biased & remedies
 
jangan bimbang, buku ini bukan buku 'teks managemant' dan sangat-sangat disarankan sebab ada banyak manfaat dan sangat berguna untuk kita mengesan apa yang lebih 'make sense' untuk organisasi yang kita tengah served sekarang. dan untuk aku secara peribadinya buku ini macam mesin scnanner untuk aku muhasabah balik apa yang 'make sense' untuk keluarga kecil aku, di samping apa yang 'make sense' untuk aku sebagai seorang insan dan manusia. secara umumnya, mudah nak faham apa yang penulis ini nak sampaikan, sebab idea-idea dan mesej-mesej yang kritikal dalam buku ini didatangkan dengan lakaran graf dan visual yang sangat minimal, tapi sangat memberi faham dan mengesankan. ianya sangat berkesan, sampaikan idea-idea yang dipersembahkan sangat 'revealing' untuk aku dan melekat dalam fikiran aku dalam seminggu dua ini.
 
aku beli buku ni dengan harga 78 dirham, dan seperti biasa aku akan tulis dengan 2nd page mana-mana buku yang aku dan beli dengan nota memori ringkas seperti berikut:-

belong's to muhamad rosli
09/09/2012
sahara mall, sharjah, UAE
 
dan lebih kurang seminggu aku ulang-alik bawak ke office dan baca diwaktu senggang, ternyata buku ini menarik perhatian rakan sekerja dan juga bos aku. hari ini, bos aku datang slow-slow kat aku tanya aku buku ni pasal apa dan aku beli kat mana. jadi aku ceritalah lebih kurang pendapat dan apa manfaat yang aku dapat dari buku ni. kemudian dia pesan, suruh belikan untuk dia satu kalau aku ke sahara mall lagi.
 
alih-alih, lepas lunch tadi, dia datang dan kata dia dah tak sabar sangat nak baca buku sebab agaknya sama macam aku, sangat 'curious dan suspense' dengan apa yang buku tu nak sampaikan. dia sanggup beli dengan harga 100 dirham dan aku tanpa soal banyak, bersetuju. tapi aku cakap kat dia, aku dah tulis notes kat 2nd page. dia kata tak kisah, dan mintak pulak aku coret nota ringkas untuk kenang-kenangan dia.
 
jadi, kat bawah note aku tu aku tulis pulak:-

a 100 dirham gift to mr. georges
13/09/2012 @ 1:49 PM

setiap buku pasti ada cerita, dan inilah cerita salah satu buku yang aku baca. esok cuti, jadi aku kena repeat beli buku ni balik. dan itupun cerita pasal buku juga.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...