dupavisitometer

Politik Pembangunan / Politik Keinsanan.

Secara kasar dan peribadinya, biarlah kita katakan cara-cara berpolitik yang sedang bergetar dalam negara kita ini, sejak 52 tahun yang lalu, adalah politik pembangunan dan politik keinsanan. Walaupun banyak cara-cara berpolitik yang lain untuk ke puncak kuasa, namun yang dominan di negeri ini adalah politik yang dua ini.
Ada bermacam-macam cara untuk berpolitik. Antaranya, politik peperangan, pecah-perentah, ber-kenegaraan dan ber-kebangsaan. Secara umumnya, cara-cara berpolitik bergantung kepada kumpulan majoriti dan tahap kesepakatan sasaran politik itu sendiri.
Politik keilmuan belum ada lagi. Mahu belajar ilmu politik banyak. Mahu belajar ilmu sepak-terajang politik lagi banyak.
Jika kita ambil negeri kita contohnya, komposisi majoritinya adalah kaum dan kehendak. Keharmonian antara kaum-kaum mestilah selari dengan kehendak-kehendak kaum-kaum tersebut. Ini syaratnya, dan inilah peraturannya. Suka atau tidak, kenalah terima. Kita boleh mempersoalkan hal-hal sampingan, tetapi inilah persoalan-persoalan pokok yang menyelesaikan banyak perkara jika ditangani dengan betul.
Ah, sudah kehabisan masa. Untuk itu, di lain masa, kita bicara lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...