dupavisitometer

malaysia corruption perceptions map 2011 (euromonitor)

global corruption index mapping - euromonitor 11/1/12
pada 11 jan 2012 yang lalu, euromonitor international, sebuah laman market research telah mengeluarkan satu data berkenaan persepsi indeks rasuah global. sebanyak 183 negara telah diambil nota persepsi dan skor adalah 0 hingga 10, melambangkan 10 paling kurang rasuah dan 0 melambangkan paling kuat rasuah.

malaysia pada skor 4.0 hingga 4.49 (warna peach)

untuk berlaku adil, ini adalah serba sedikit berkenaan fakta peta persepsi rasuah tersebut:-
  • malaysia adalah skor paling baik dikalangan negara asean, benua asia dan afrika.(terkejutnya)
  • index rasuah malaysia lebih kurang sama dengan negara-negara jaziratul arabiah yang kebetulan juga kebanyakkannya adalah negeri-negeri pengeluar minyak. (tak terkejut sangat)
  • new zealand dengan skor paling tinggi 9.5 (biru gelap) dan kukuh di tangga pertama sejak 2006. (kagum)
  • sekiranya kita mempunyai persepsi bahawa rasuah itu sangat teruk di negeri indonesia, china, india, pakistan dan kebanyakkan negeri-negeri amerika selatan, maka persepsi itu harus dibetulkan semula sebab jarak skor kita dan mereka sebenarnya hampir sama dan sangat rapat. ( i have corrected mine)
  • somalia dan korea utara mempunyai skor paling rendah, sebab ada bukti penyelewengan bantuan dana antarabangsa. (jahatnya...)
jadi, samada hendak percaya atau tidak, terpulang. namun data ini sekurang-kurangnya boleh menjadi 'guide' kepada kita untuk sama-sama membanteras rasuah dan salahguna dana rakyat, bukan sahaja demi menjamin kehidupan yang lebih baik di masa hadapan, malah sebagai cita-cita suci kita untuk menjadi rakyat malaysia yang berintegriti, amanah dan seterusnya bersih jiwa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...