dupavisitometer

algiers yang makin sejuk


dia dah sehat, alhamdulillah...
 jam pukul 1105 malam. baru lepas dinner. lobi hotel ibis mulai isnin lalu tak sunyi dengan kunjungan bisnes. sudut kecil rehlah dan mini barnya sesak. semua orang singgah untuk buat deal bisnes. ya, sejak 2002, algeria, terutamanya algiers sudah jadi emerging economies. banyak yang datang european. french. italian. spaniard, dan juga seorang dua portugese. 

dan itu termasuklah aku. cuaca sejuk diluar hotel, yang semakin hari semakin dingin, menyebabkan banyak orang memilih untuk diam di dalam perkarangan hotel. dan, aku semput dengan asap rokok yang berkepul-kepul. ya, di sini mereka masih tidak kenal dan tidak impose zon larangan merokok. 

sepertimana bekas koloni-koloni peranchis yang lain, di sini (dan aku percaya seluruh algeria) semuanya ada french connection yang sangat menebal. paling mengujakan ada berita dari peranchis eric cantona masuk bertanding jadi presiden, lawan sarkozy. heh!

dan paling hot, iklan revolusi oleh syarikat telekominikasi baru peranchis yang offer free call, sms, dan mms selama beratus jam untuk new sign-up yang baru rilis semalam. offer itu melingkupi sign up dari 50 negara, termasuklah bekas negara-negara bekas kuasa penjajah itu dan wilayah-wilayah eropa. diberitakan 80% pengguna telekomunikasi sedia ada sudah convert ke moderator telekomunikasi baru itu. 

syarikat itu dulunya adalah paid tv operator, yang revolt dan hampir bankrupt, dan akhirnya ambil langkah drastik dengan menyusun semula pelan bisnesnya dan decide untuk buat telekomunikasi revolusion. peranchis tidak takut dengan revolusi. malah, kebanyakkan bekas-bekas jajahan takluknya juga bebas melalui revolusi, dan seperti algeria, revolusionernya diangkat sebagai mujahid yang gugur dalam menuntut kemerdekaan algeria, dan diabadikan disebuah museum yang juga merupakan sebuah national monumen diatas bukit di port of algiers.

di algiers, dimana-mana pun ada polis. dengan sedikit maklumat, rupa-rupanya kehadiran begitu banyak polis yang melakukan sekatan adalah kerana algeria mulai ogos 2010 telah mengaktifkan semula ordinan darurat domestik yang 'dikuburkan' pada tahun 2002, sebagai langkah berjaga-jaga dengan fanomena 'arab spring' di negeri-negeri jirannya. sebagai sebuah negara yang dalam fasa perkembangan ekonomi yang mula bertumbuh kencang, kehuru-haraan adalah satu harga yang amat mahal untuk menggantikan kestabilan yang sedia ada, mungkin.

itu, serba sedikit pasal algiers dan makin sejuk. aku akan bertolak pulang ke dubai esok, pukul 215 petang, waktu algeria.

berita dari tanahair, adel sudah sihat dan sudah check-out dari hospital. lapangnya hati. seronok dengar suaranya yang mengomel entah apa-apa, merengek-rengek dengan bondanya. bondanya pun kedengaran sangat happy dan bersemangat, walaupun beban kerja ofisnya menimbun menuggu, yang terpaksa dihentikan seketika demi menjaga kesihatan dan keselamatan adel. begitu besarnya dia berkorban, dan begitu tinggi jualah aku menghargainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...