dupavisitometer

aku, algiers dan adel

 
so, when is our meeting? soalku pada walid ben salah, seorang tunisian schooled in chicago pagi 8hb jan 2012, di ruang minum hotel ibis, algiers, algeria. jam menunjukkan pukul 9 pagi. walid adalah host bines visit aku kali ini, dan menjaga semua urusan meeting dengan so called 'algerian bisnes tycoon'.

mr. muhamad, just relax, this is algeria, there is no business meeting until lunch. lorr...memang benar, algerian lebih suka menghabiskan masa pagi mereka dengan keluarga dan hal-hal bisnes, dan mana yang tidak penting, terutamanya bisnes meeting boleh tunggu sehingga lunch.

algiers adalah ibukota algeria. algeria adalah tempat asal zizou. sebelahnya morocco, ada nourouddine naybet. algeria takde offspring mcm tunisia dan libya. algeria sudah merasa 'offspring' itu 15 tahun lepas. dan algerian lebih suka untuk memendam duka sejarah hitam itu. algerian 99% muslim. bekas kolonial peranchis. bahasa no 1 arab, no 2 french. kalau fluent english, tak berguna kat sini. nak amik taxi dari aeroport (airport) pun payah, kena guna bahasa isyarat.
polis cukup banyak. traffic jam memang giler, hotel yang 5 minit dari aeroport pun jadi sampai satu setengah jam. aku tak faham, namun aku hormat kenapa. algiers dingin. sangat dingin. nasib masa datang dubai dulu isteriku ada pack sekali long john dan mafia kot beli masa pegi china tahun lepas. terima kasih sayang.

channel tv semua dalam bahasa peranchis. aduii. BBCje yang dalam english. jadi, seminggu ni layan news je la jawabnya. tadi bbc highlight pembebasan anwar ibrahim atas tuduhan liwat. bbc tak cover, semua komen pakatan yang masuk. government samada diorang tak quote atau memang takde menteri bagi komen, sukar dipastikan. cukup sampai situ, aku tak nak komen pasal itu. takda mood. 

yang berat dalam kepala aku, adel. semalam bondanya telefon badan adel panas. terus pegi hospital. badan adel panas, cecah 40 celcius. demam sebab jangkitan virus. aku rasa nak pitam. aku rasa lemah. aku nak terbang balik kota damansara. tak sanggup aku dengar. yang paling penting, tak sanggup aku biarkan adel sakit. biarlah aku yang sakit, biarlah aku yang tanggung. kasihan sangat pada isteriku. dia berkorban. dia sungguh-sungguh jaga adel. aku tahu dia takut, panik, sedih dan rasa helpless. aku pulak jauh. sangat jauh sampai cross dua 3 benua. sudahlah delay 7 jam lebih dari malaysia time.
tapi, Alhamdulillah adel hari ini suhunya dan turun 37 celcius. satu perkembangan yang paling baik bagi aku, walaupun adel masih warded. ikut kata bondanya, doktor nak pastikan adel sampai tak demam. kasihan pada bondanya. bersengkang mata jaga adel. mainan emosinya berat. makan minumnya entah macamana? kalau aku ada boleh la aku support.

babah sentiasa mendoakan bonda dan adel sentiasa dalam keadaan selamat dan sejahtera. adel cepat sembuh ya, sebab adel lah penghibur duka lara bonda dan babah. dan untuk isteriku, aku sanjung tinggi setiap pengorbananmu sayang. inilah dugaan dan babah harap bonda bersabarlah.

hati jadi sayu mengenangkan mu.

semoga esok lebih baik, dan algiers sudah tidak punya apa-apa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...