dupavisitometer

kepimpinan kapitalis dunia jatuh satu persatu

francois hollande dan kekasihnya, valerie trierweiler (Unwed)

 2 dekad lamanya, pro-sosialis melalui calon presiden paling berpengalamannya, francois hollande, akhirnya berjaya mengenepikan parti liberal-konservatif pimpinan sarkozy, kepimpinan yang diwarisi oleh sarkozy melalui jacques-chiraq.

serah tugas rasmi sarkozy-hollande akan dilakukan secara rasminya pada 15 may 2012.

november tahun lepas (2011) berlusconi tewas kepada mario monti, antara lain sebagai reflex bahawa mario monti lebih supremo dari berlusconi untuk membawa italy keluar dari kemelut krisis kewangan terburuk eropa. 

Dr. Lukas papademos yang juga merupaka antara ahli ekonomi terbaik greek, dengan siri-siri pujukan dan rayuan, akhirnya telah bersetuju untuk dilantik menjadi perdana menteri greece menggantikan george papandreou yang mengalah dan akur dengan kegagalannya menangani krisi yang sama.

dengan perubahan kepimpinan yang diawali oleh greece, kemudiannya italy dan akhir-akhir ini diikuti oleh perancis, yang merupakan watak-watak utama dalam punca dan kunci penyelesaian krisis kewangan terburuk rantau itu itu seakan-akan memberikan mesej bahawa rakyat negara-negara tersebut memberikan mesej yang jelas bahawa kami mahu orang yang tahu dan peduli akan nasib kami memimpin kami. 

sarkozy, papandreou dan berlusconi, dan tak lupa juga george bush dan blair, adalah puppet leader yang mencabul mandat rakyat terbanyak dengan akur dan membenarkan ketamakan kapitalisme era 2000 an mengaut keuntungan dan sekaligus mengheret rantau eropa dan amerikah terjun ke dalam krisis ekonomi yang paling buruk pernah disaksikan oleh para cerdik pandai cendekiawannya.

lebih buruk, ekonomi domestik yang merupakan kemegahan greece dan amerikah turut hancur lebur menjadi debu.

natijah lainnya, selain merupakan satu realiti politik yang pedih, dengan kepimpinan ini jatuh tersungkur di kaki demokrasi rakyatnya sendiri, ia juga secara perlahan-lahan dan secara tidak langsung semakin mengukuhkan kedudukan undisputed world superpower yang dimiliki oleh China, yang sebelum ini kelihatannya sebuah entiti yang lebih mengambil sikap berdiam diri dan menyendiri.

manakan tidak, amerikah sehingga ke hari ini masih lagi bergayut di janggut penguasa liga arab (a.k.a KSA) yang masih menimbang-tara samada berbaloi atau tidak meneruskan provokasi dengan isu program nuklear Ahmadinejad, selain sanggup dan rela pula tunduk, malahan berlembut dan akur untuk mengambil tengah di dalam mengurus krisis domestik kebangkitan rakyat syria, yang mana tersangatlah berlawanan dengan pendirian amerikah semasa konflik Libya-Liga Arab, dimana amerikah begitu aman dan rakus memperkudakan NATO.

kita sedia maklum, bahawa iran dan syria adalah rakan dagang petroleum ulung yang dimiliki oleh China dan Russia, sebagaimana amerikah memiliki the rest of the arabian league.

dan, hari ini, apabila iran secara terang-terang bersetuju menimbalbalik perdagangannya antarabangsanya dengan china melalui sistem barter petroleum, sudah pastilah episod baru hubungan antarabangsa Iran-Amerikah yang sentiasa panas ini, akan memasuki altitude baru.

dan Malaysia? bukankah majlis fatwanya baru sahaja declare haram makan menggunakan pinggan seramik yang di campur dengan tulang babi? apa lagi yang boleh kita ulas?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...