dupavisitometer

harussani

dulu, bila harussani fatwakan 'sure heboh' haram...orang-orang pas dah mula merasakan harussani dah 'geng' depa. perasaan 'satu geng' ini berlanjutanlah sampai ke kes 'pendedahan' murtad, dan sampailah bila PR menang di perak dan memerintah. sepatutnya, hubungan dan rasa  'geng sama geng' ini makin kuat dan daulah islami makin subur di bumi darul ridzuan, namun sebaliknya pula berlaku. hubungan harussani dan PAS semakin hari semakin pudar dan hambar, sampailah kerajaan PAS perak ditamatkan riwayatnya sepertimana yang kita tahu.

dan, apabila kerajaan BN memerintah balik, harussani semacam kembali ke lubuk empuk, dan hilang terus perasaan semangat perjuangan harmoni antara harussani dan PAS. secara logiknya, PAS dan harussani itu memang boleh 'ngam' dan 'satu kepala', namun takdir ALLAH itu nampaknya tidak menemukan mereka.


entah mengapa...harussani terus timbul dan konsisten dengan isu-isu murtad. malangnya, ramai yang pertikai isu yang dia timbulkan dan semuanya berpunca dari harussani sendiri, yang gagal menaiktarafkan tuduhan dan angka-angka murtad itu ke 'level' yang boleh dikira 'mutawattir'. benar atau tidak angka itu memadailah dengan sekadar air liur harussani sahaja. dan Alhamdulillah sekarang, harussani ada hassan ali untuk buat kerja-kerja jaga akidah ini, walaupun dia dan hassan ali nampaknya lagi ghairah nak 'tala' PAS dan berpolitik dengan PAS dari nak berusaha membasmi hal murtad dan hilang akidah ini. dan, dengan UMNO seakan-akan merestui dua jaguh murtad dan akidah ini, menimbulkan public approval bahawa harussani-hassan kini adalah sebahagian daripada belaan UMNO yang ramai itu.

dan paling baru, harussani nampaknya berhajat benar nak jemput nik aziz jadi lawan sparring dia kat dalam media, sampai dua-dua tak putus-putus berbalas jurus, walaupun tema dan tajuk besarnya ialah 'muzakarah PAS-UMNO'.

harussani bukan bodoh. dia boleh 'read between the lines', dia sedar yang PAS memang takda hati dah nak bermuzakarah dengan umno. dan dia jugak tahu, ini bukan masalah nik aziz degil atau nik aziz suka-suka nak letak syarat sebelum muzakarah. dia tahu nik aziz memang nak aniaya dia dengan 'syarat-syarat puteri gunung ledang' sebelum nak muzakarah dengan UMNO.

dan harussani jugak sedar, sedangkan dia yang bertaraf mufti dan salah seorang ahli majlis fatwa kebangsaan pun tak mampu nak menahan 'kejahilan dan kebutaan' UMNO pada Islam, apalah sangat nik aziz dan PAS boleh buat kalau setakat bermuzakarah dengan UMNO?

dan ini terus menimbulkan persoalan, kenapa harussani ni terus juga buat kerja tak berfaedah ni?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...