dupavisitometer

kembara emirates: hari-hari yang hangat

middle east weather today : source
yup, sekitar middle east, terutamanya sharjah (uae) suhunya sudah semakin panas dan hangat. sekitar 35-40 C. angin kadang-kadang bertiup mengeringkan tekak, bersekali dengan debu-debu pasir halus. malam pun terasa bahangnya. air paip mandi pagi pukul 730 pagi pun dah boleh dikategorikan suam-suam.

suam tak suam, aku rasa kalu nak masak meggi dah boleh sangat dah.

mandi tengahari tak payah cerita. sejuk sikit dari mandi air panas.  bill aircond pun mencanak naik semacam, maklumlah, air-cond kena kerja lebih nak sejukkan suhu bangunan dan rumah. tambah pulak air-cond aku jenis centralised 12 tingkat. tempat parking pun kena sejukkan. hai, parah pak arab nehh...

tapi, bila balik malaysia pertengahan - hujung april lepas, aku rasa malaysia pun panas jugak. aku berpeluh pun boleh tahan banyak, tapi kira dengan saiz aku yang gemuk ni, aku insaflah aku berpeluh tu sebab gemuk, bukan sebab panas.

hrmm...hidup dekat sharjah macam biasa. kerja pun macam biasa. fasa fitting-in sudah berlalu, kini fasa 'time to get serious' for the job. bukan sebelum ini tak serious, tapi serious maknanya tiada lagi kesilapan mudah dan tunjuk ajar ulangan untuk perkara-perkata dan method-method basic. kalau 6 bulan dulu, immediate boss aku mungkin boleh consider aku ala-ala budak baru belajar ambil galah tolong jolokkan, tapi untuk 6 bulan akan datang ini, matlamatnya jelas, bahawa this is the real test. doakan aja aku berjaya harung dengan tenang.

lepas review balik malaysia tempoh hari, kat sini diorang ada buat sessi review jugak. sebabkan ada feeedback yang baik, akhirnya sekali lagi, aku mungkin berpeluang untuk attend satu lagi business visit ke salah sebuah negara-negara middle east  atau afrika utara, di mana di situlah terletakknya kebanyakkan cawangan-cawangan konglomerat UAE ini.

Dan, sekiranya aku nanti diberikan pilihan untuk memilih destinasinya, sudah pasti the 1st choice will be the kingdom of saudi Arabia. bukan apa, sambil kerja, insha'allah dapat jugak tunaikan umrah dan menjejakan kaki di tanah haram, malah kalau sempat dapat juga menziarahi makam Rasullullah di Masjid Nabi, Madinah, Insha'allah.

2nd choice, aku nak pilih Casa Blanca, Morocco, 3rd  bandar abbas, Iran. dan last choice, bandar Tunis, Tunisia. Itu pun kalau ada rezeki dan Allah izinkan. Kalau tak dapat pilih, ke mana diorang hantar pun aku layankan aja, sebab dah rezeki.

anak melayu di perantauan mesti berani menyahut cabaran.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...