dupavisitometer

rasuah, khianat, bebal dan bebas

rasuah

khir toyo didapati bersalah. dia dalam proses merayu. imej dan karier politiknya hancur berdeari-derai. dia sudah tidak boleh dipercayai lagi untuk menjadi wakil rakyat. bukan nilai rasuah yang menjadi pertimbangan dan isu. tak kiralah 5 atau 6 juta, atau 20 sen, yang penting prinsipnya, seorang pemimpin kena amanah dengan tanggungjawab dan jujur dengan tanggungjawab.

memang kerja kebanyakan wakil rakyat, tak kira umno atau yang lainnya, memang cenderung nak menyalahgunakan kuasa (rasuah kuasa) untuk dapat jalan rasuah duit, dan bina kekayaan diri sendiri dan anak beranak di atas dasar dan prinsip kasih sayang.

tidakkah mereka pernah mendengar walau sekali, peringatan bahawasanya harta yang haram sumbernya, serta harta itu dimakan dan diberikan tanggungan anak isteri dan penyokong, maka api nerakalah lebih aula menjamah jamahannya?

khianat

hassan ali dan nasha, orang cukup berilmu untuk faham dan mengerti by definition, apakah itu ciri-ciri khianat dalam perjuangan. tak perlulah syarahan yang panjang lebar dan berjela-jela. sudah banyak peringatan dan tunjuk cara yang ditetapkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan hadith Rasul bagi orang yang khianat dalam perjuangan.

ke tengah tidak, ke tepi tidak. hendakkan apa tidak diberitahu, kecewakan apa tidak diluahkan. bercakap sesedap mulut, mengungkit itu dan ini, menyalahkan itu dan ini. hai, apakah nak jadi dengan si bengap. makin membaiki imej semakin hancur. semakin banyak bercakap, terdengar semakin bodoh. berpadan-padanlah dengan title doktor faksafah tu.

bebal

mengenakan tekanan melampau dan 'aksi' yang berlebihan di dalam insiden 'turun bendera' oleh adam adli adalah satu tindakan bebal oleh 'sayap-sayap' umno yang telah menjejaskan reputasi dan kredibiliti serta ke'poyo'an umno di mata masyarakat.

tindakan yang bermula dengan ala-ala 'ampu dan sapu licin' itu telah menjejaskan usaha-usaha umno untuk menjuarai imej bersih dan mesra umno terhadap pengundi-pengundi baru. sudahlah memang terpalit dengan palat rasuah dan salahguna kuasa khir toyo dan sharizat families, memang satu kerja berat para pimpinan yang matang untuk membersihkan tindakan bodoh tiada ganti ini.

inilah jadinya apabila umno ada proksi ekstrim macam perkasa. aku percaya tindakan armand itu lebih 'perkasa' driven dari 'umno driven'.

bebas

finas kali ini memansuhkan tapisan dan sensorship kepada filem melayu. tanggungjawab itu diletakkan sepenuhnya kepada produser dan pengarah filem.

ada yang kata ini satu langkah kemajuan. ada yang kata ini langkah pembaharuan.'

tapi, melihatkan cara hidup, cara berpakaian, cara pertuturan dan sikap gila publisiti yang ditunjukkan dari artis sampai ke produser sampai ke wartawan, aku personally merasakn golongan yang menggelarkan diri mereka 'penggerak industri' filem ini belom cukup matang untuk melakukap cencorship dan tapisan mereka sendiri.

mereka akan tetap menjual seks, keganasan dan tahyol untuk profit. industri filem adalah kapitalisma sejati, yang menolak nilai.







No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...