dupavisitometer

laporan audit negara yang mengecewakan

minggu ini media alternatif dan netizens panas dengan laporan audit negara yang nampak pelik dan membuat kita terfikir tentang kewajaran menjustifikasikan tadbir urus perbelanjaan dan kelulusan projek oleh kementerian dan jabtan-jabatan kerajaan. macam pendedahan laporan audit berkenaan pembelian bot RM 7.51 juta di atas (sumber Ameno world). 

selain itu juga, ada juga laporan berkenaan kegagalan projek penternakan lembu satelit yang bernilai ratusan juta, juga dengan laporan pembelian berpuluh ekor kuda untuk acara 'racing' tetapi tidak dapat diturunkan yang menelan belanja berpuluh juta juga duit kerajaan. duit kerajaan maknannya duit rakyat. bukan duit mak bapak perdana menteri, duit mak bapak timbalan perdana menteri, duit mak bapak menteri-menteri, duit mak bapak pengarah-pengarah jabatan kementerian. beratus juta itu adalah duit rakyat dan amatlah mengecewakan  melihat laporan bagaimana duit rakyat dibelanjakan.

isunya bukan baru, sebab saban tahun laporan audit negara akan menimbulkan keraguan cara berbelanja dan prosedur perbelanjaan yang sama.

juga, modus operandi bagaimana perbelanjaan ratusan juta itu boleh lepas juga lebih kurang sama, antaranya 'political connected', 'direct nego', 'quality defect pay in full', 'procedure not properly followed', 'material highly overpaid' & 'overdue delivery pay in full (macam kes bot di atas).

sedih dan mengecewakan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...