dupavisitometer

gaddafi: rise & fall

muammar gaddafi, mati ditembak semalam, 20/10/2011. visual jenazah dan perarakan diktaktor yang rise to power paling muda dunia (selepas menggulingkan  'king Idris' pada tahun 1969)  ini telah menjadi sebaran umum. National Transitional Council (NTC) yang menggerakkan usaha menjatuhkan muammar gaddafi telah mengaku bertanggungjawab atas kematiannya. 

gaddafi bukan asing dalam menyatakan sokongannya terhadap aktiviti kiri dan melawan US+UK sebagai superpower. namun pada tahun 2004 gaddafi kembali ke pangkuan UK dan pada tahun 2006 US telah menerima kembali libya (gaddafi) dalam peta dunia dan menarik balik sekatan ekonomi terhadap libya.

aneh, dalam tempoh 5 tahun (2006-2011), NTC berjaya menumbangkan diktaktor gaddafi yang berkuasa selama 40 di libya dalam tempoh kurang 9 bulan (Feb '11 - Oct '11) dengan bantuan NATO. 

nampak macam UK + US punya perancangan teliti untuk menjatuhkan gaddafi sejak menerima semula dia dalam circle of power mereka. mungkin. dunia mungkin lebih aman tanpa gaddafi.


sumber berita: khaleej times online

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...