dupavisitometer

kalau mereka miskin

kalau mereka miskin bantulah. wajib di bantu. tidak kiralah mereka umno, pas, atau pkr. mereka memang sudah sedia miskin. janganlah tembok ideologi politik sempit kalian menyempitkan lagi hak dan sengsara mereka. jika berkira-kira kamu miskin dan layak bantuan ini sebab kamu umno, kamu si miskin tak boleh bantuan sebab kamu ini pas, maka tunggulah mereka menuntut hak di alam kekal abadi kelak.

apa lagi alasan yang boleh diberikan melainkan berkira-kira? yang tiada bajet itu kenapa? kenapa bajet nak tolong orang miskin umno, pas dan pkr itu tidak disatukan? apa masalahnya kalau yang menerimanya nanti orang miskin juga? sudahlah namanya miskin, hendak sangatkah mereka meminta-minta. 

diri kamu sendiri, yang dikatakan para pemimpin, kamu ingatkan mudahkan menjadi seorang yang meminta-minta? jika jawapannya tidak mudah dan tidak sanggup, maka itulah yang dirasakan oleh orang-orang miskin. tetapi, jika tidak meminta-minta, apa lagi pilihan yang mereka ada.

orang ini kalau di tolong, akhirnya nanti bukan mengundi saya, dia undi orang lain. kalau diberi, dia bukannya tahu nak membalas budi, sudahlah tidak reti membalas budi, pegi pulak menyokong pihak lawan. baik pas, umno atau pkr, dengarkanlah ini baik-baik.

tanggungjawab kamu sebagai pemimpin adalah membantu. bantuan itu bukanlah berbentuk 'guarantee', timbal balik atau bermekanismakan hasil, faham? berilah bantuan sewajarnya, apa yang akan dilakukan oleh si miskin janglah kamu susahkan.

kasihanilah si miskin, kais pagi belum tentu makan, kais petang berlapar sampai ke pagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...