dupavisitometer

seksualiti merdeka : tak perlu

minorities have rights, too - Ambiga
menjelang hari raya sambutan hari raya aidiladha hujung minggu ini, tanah tumpah darahku terperangkap lagi dalam polemik politik-ngo.


ini adalah berikutan 'hu-ha' penganjuran seksualiti merdeka (SM) oleh gabungan ngo-ngo 'kecil' dan multiracial tanahairku ini, antaranya Bar Council, SUARAM, empower, pt foundations, united nations, amnesty int dan individu-individu. 


SM adalah acara tahunan sebermula 2008, dan ini bukanlah penganjurannya yang pertama kali. Cuma, yang menarik perhatian, kali ini ia menjemput Ambiga, sebagai perasmi. Dan, seperti yang kita maklum, Ambiga adalah professional wanita yang paling popular tahun ini. 

juga, komen-komen dalam setiap entri official blog SM samada yang dilontarkan secara  bersungguh atau sinikal, boleh dikategorikan 'amat seram dan ngeri'.

tiada apa yang pelik dengan acara SM ini, cuma wadah forum yang diberikan kepada golongan tertentu seperti yang dinyatakan dalam sebaran am blog SM ini yang menggangu kebanyakan 'majoriti' senyap tanahair (warna kuning);

Quote: Kami percaya setiap orang berhak untuk menyayangi dan disayangi, sama ada dia gay, lesbian, biseksual, transgender, heteroseksual, aseksual, pansexual dan sebagainya.

pandangan tuan tulis risalah berkenaan penganjurannya banyak yang tak betul dari betul. antara sebabnya:-
  • pengacara perlu sedar, penganjuran acara seperti ini di dalam tanahairku ini selalunya akan bermula dengan campurtangan politik, kemudiannya persoalan agama dan akhirnya hanya mewujudkan unnecessary public-stress. be real, majoriti will win over the minorities.
  • isu lesbian, gay, bisexsual dan trangender a.k.a LGBT adalah isu super-sensitif. in fact, mana-mana isu 'dalam kain' for whatever bangsa dalam tanahairku ini adalah juga super-sensitif. 
  • dan, isu LGBT ini adalah issue chicken n egg, yang tidakkan selesai. sebab, masalah LGBT ini senyap dan dalam lingkaran kecil. kebanyakan masalah yang menimpa LGBT  adalah berkaitan masalah sosialisasi LGBT sendiri, antaranya penerimaan keluarga, layanan tempat kerja dan rakan-rakan rapat yang mengenali secara khusus LGBT ini.
  • jadi, jika 'masalah' dan isu LGBT ini dalam lingkaran kecil, maka perlulah diselesaikan dalam lingkaran kecil juga. tidak perlulah digerakkan hingga ke peringkat nasional sehingga kelihatannya meriuh-rendahkan sesuatu yang tidak perlu.
  • ini masalah individu, sebelum ianya menjadi masalah masyarakat. masyarakat tidak pernah menentukan seseorang itu menjadi LGBT. dan masyarakat tidak berkeupayaan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh seorang LGBT. jika negara lain di dalam dunia ini memberikan kesamarataan hak kepada LGBT ini, yang merasa dihargai adalah LGBT secara individu, sedangkan ia tidak pernah mengubah apa-apa isu berkaitan LGBT di mata masyarakat. mana yang meyokong akan terus menyokong, mana yang membenci akan terus membenci. 
  • UMNO, PAS, dan beri quick response. PERKASA dan pun buat laporan polis. inilah yang dikatakan bermula dengan campurtangan politik, kemudiannya persoalan agama dan akhirnya unnecessary public-stress. 
    -end-
sumber:
SM offcial blog
1st entry of SM blog

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...