dupavisitometer

italiana: too big too fail but too big to bail

itali hari menerima pencalonan mario monti (yang dikenali sebagai super-mario - thanks wiki) untuk menggantikan silvio berlusconi sebagai prime minister itali. keadaan semasa dan kecelaruan ekonomi semasa adalah amat sukar untuk ditempuh oleh mana-mana european country leaders, yang menyaksikan 'pengunduran' beberapa pimpinannya, antaranya berlusconi (dia dibelot dalam undi parlimen) dan dahului sebelum itu oleh rakan sejawatnya dari greece, papandreou.

berita pengunduran berlusconi disambut dengan 'perayaan di jalanan' oleh rakyat italy. mungkin berlusconi kecewa akan nasibnya yang begitu, namun, apakan daya, berakhir sudah parti seks (yang dikenali sebagai 'bunga-bunga') di kediaman rasmiku. (wakakakaka - berlusconi adalah seorang womanizer, fact!)


mario monti - super mario merah italiana
apapun, rakyat itali kena 'back to reality'. hutang negeri paolo maldini dan mario balotelli itu sudah mencecah 1.9 triliun euro. banyak manakah itu? ianya adalah 120% lebih daripada kemampuan gross domestic products (GDP) nya.

madam emma marcegaglia, leader of confindustria (italian employer's association) di dalam ucapan ringkasnya yang menyokong usaha me'reformasi'kan struktur ekonomi itali agar kembali kepada jalan yang berkredibeliti dan meninggalkan struktur-struktur ekonomi yang meragukan (spekulasi/ rasuah / penipuan / manipulasi) jika para-para italiana ingin survive dalam keadaan kemelesetan ini.

(madam emma marcegaglia dilaporkan tidak terlibat dalam urusniaga dalam mana-mana unsur pernigaan bela-lembu-beli-kondo-9-juta-yahoo.)

Across EU, they say it is too big too fail, but also too big to bail. however here, we know they are taking it big, and yet nobody care. i don't care. you don't care. and the thief become careless.

source: mario monti nominated to replace berlusconi - CNN

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...